Správa daní - daňový řád
Daňová správa představuje složitý komplex interakcí a právních vztahů mezi správcem daně a dalšími zúčastněnými subjekty. K nim patříte především Vy - daňové subjekty při výkonu Vašich podnikatelských rozhodnutí, jejichž důsledky není možné vždy předem zaručeně předvídat. Tento komplex je souhrn veřejnoprávních vztahů, charakteristických asymetrií a nerovností kladenou ve Váš neprospěch. Nadřazenost orgánu veřejné moci umožňuje správcům daně rozhodovat o Vašich subjektivních právech a povinnostech, proto je víc než důležité, abyste stejnou silou a schopností, správně strategicky rozhodovat a takticky se ve sporu pohybovat, disponovali také Vy. Vaše základní ochrana spočívá v aplikaci procesního pravidla „secundum et intra legem“ (chování na základě a v mezích zákon).
Meze těchto interakci jsou tak vymezené zákonem a dle ústavní právní normy jste oprávněni činit všechno, co Vám zákon nezakazuje a nemůžete být nuceni činit to, co samotný zákon neukládá. Podstatná je proto znalost Vašich možností a hranic. Klíčovým zdrojem regulace vzájemných právních vztahů mezi daňovými subjekty a správci daní je daňový řád. Kogentnost jeho právních norem nepřipouští možnost odchylky od právní dispozice a možné úkony, stejně jako jejich charakter je striktně správci daně předurčen. Ochranu a vítězství v daňových litigacích je tak možné předpokládat jenom se znalostí právních předpisů, adekvátní soudní judikatury a schopnosti aplikovat daňové právní normy tak, aby řešení bylo výhodné a vedlo k Vaší spokojenosti. Jsme připraveni zabezpečit rovnost v této interakci a odstraňovat tak překážky v rozvoji Vašeho podnikání.
Základní zásady správy daní
- zásada zákonnosti
- zásada legální licence
- zásada zdrženlivosti a přiměřenosti
- zásada procesní rovnosti
- zásada spolupráce
- zásada poučovací
- zásada vstřícnosti a slušnosti
- zásada rychlosti a hospodárnosti
- zásada volného hodnocení důkazů
- zásada legitimního očekávání
- zásada materiální pravdy (Zákon o správě daní a poplatků § 2, odst. 7 – zastřený právní úkon)
- zásada neveřejnosti
- zásada shromažďování osobních údajů
Řízení
Jak bylo výše řečeno, správa daní je postup, který je stanovený zákonem, vede ke správnému stanovení daně. Správa daně probíhá vždy v rámci tzv. řízení. Základní řízení je daňové řízení, jehož účel je shodný s cílem správy daní. Předmětem řízení je vždy konkrétní vyměřovaná daň. Daňové řízení je souhrnem postupů a dílčích řízení vedoucích ke správnému zjištění a stanovení daně a zabezpečení její úhrady. Cíl daňového řízení je tedy shodný s cílem správy daně. Daňové řízení má tři dílčí řízení, a to v rovině nalézací, v rovině platební a v rovině mimořádných opravných a rozhodčích prostředků. Vedle daňového řízení existují i jiná řízení, jako např. řízení registrační, řízení o vydání závazného posouzení, odvolací řízení, vyměřovací nebo doměřovací řízení, v rámci kterého je doměřována pokuta nebo penále.
Postup
Postupem se rozumí postup správce daně vedoucí k základnímu cíli správy daní, tedy ke správnému vyměření a zjištění daně. Správce daně se, na rozdíl od daňového subjektu, musí řídit postupy, které mu vymezuje zákon.
Mezi základní postupy patří:
- vyhledávací činnost,
- vysvětlení,
- místní šetření,
- zajištění věci a její propadnutí,
- postup k odstranění pochybností (POP),
- daňová kontrola
Další informace
Odborné články k tématu
Rozšířený senát NSS rozhodl: subjektivní lhůta pro podání dodatečného daňového přiznání na daň nižší se nepoužije
Pojistné Milostivé léto pro klienty ČSSZ
Milostivé léto pro dlužníky na daních a sociálním pojištění
Finanční úřady letos nebudou pokutovat chybně podaná daňová přiznání
Zrušení osvobození příjmů z prodeje cenných papírů a podílů nad 40 mil. Kč
K povinnosti OSVČ podat daňové přiznání elektronicky
Z judikatury: Oprávnění správce daně odmítnout nárok na odpočet DPH v důsledku účasti na podvodu
Rozsudek ARGO-HYTOS 2 Afs 66/2021 ve světle okolností této kauzy
