Správa daní - daňový řád
Daňová správa představuje složitý komplex interakcí a právních vztahů mezi správcem daně a dalšími zúčastněnými subjekty. K nim patříte především Vy - daňové subjekty při výkonu Vašich podnikatelských rozhodnutí, jejichž důsledky není možné vždy předem zaručeně předvídat. Tento komplex je souhrn veřejnoprávních vztahů, charakteristických asymetrií a nerovností kladenou ve Váš neprospěch. Nadřazenost orgánu veřejné moci umožňuje správcům daně rozhodovat o Vašich subjektivních právech a povinnostech, proto je víc než důležité, abyste stejnou silou a schopností, správně strategicky rozhodovat a takticky se ve sporu pohybovat, disponovali také Vy. Vaše základní ochrana spočívá v aplikaci procesního pravidla „secundum et intra legem“ (chování na základě a v mezích zákon).
Meze těchto interakci jsou tak vymezené zákonem a dle ústavní právní normy jste oprávněni činit všechno, co Vám zákon nezakazuje a nemůžete být nuceni činit to, co samotný zákon neukládá. Podstatná je proto znalost Vašich možností a hranic. Klíčovým zdrojem regulace vzájemných právních vztahů mezi daňovými subjekty a správci daní je daňový řád. Kogentnost jeho právních norem nepřipouští možnost odchylky od právní dispozice a možné úkony, stejně jako jejich charakter je striktně správci daně předurčen. Ochranu a vítězství v daňových litigacích je tak možné předpokládat jenom se znalostí právních předpisů, adekvátní soudní judikatury a schopnosti aplikovat daňové právní normy tak, aby řešení bylo výhodné a vedlo k Vaší spokojenosti. Jsme připraveni zabezpečit rovnost v této interakci a odstraňovat tak překážky v rozvoji Vašeho podnikání.
Základní zásady správy daní
- zásada zákonnosti
- zásada legální licence
- zásada zdrženlivosti a přiměřenosti
- zásada procesní rovnosti
- zásada spolupráce
- zásada poučovací
- zásada vstřícnosti a slušnosti
- zásada rychlosti a hospodárnosti
- zásada volného hodnocení důkazů
- zásada legitimního očekávání
- zásada materiální pravdy (Zákon o správě daní a poplatků § 2, odst. 7 – zastřený právní úkon)
- zásada neveřejnosti
- zásada shromažďování osobních údajů
Řízení
Jak bylo výše řečeno, správa daní je postup, který je stanovený zákonem, vede ke správnému stanovení daně. Správa daně probíhá vždy v rámci tzv. řízení. Základní řízení je daňové řízení, jehož účel je shodný s cílem správy daní. Předmětem řízení je vždy konkrétní vyměřovaná daň. Daňové řízení je souhrnem postupů a dílčích řízení vedoucích ke správnému zjištění a stanovení daně a zabezpečení její úhrady. Cíl daňového řízení je tedy shodný s cílem správy daně. Daňové řízení má tři dílčí řízení, a to v rovině nalézací, v rovině platební a v rovině mimořádných opravných a rozhodčích prostředků. Vedle daňového řízení existují i jiná řízení, jako např. řízení registrační, řízení o vydání závazného posouzení, odvolací řízení, vyměřovací nebo doměřovací řízení, v rámci kterého je doměřována pokuta nebo penále.
Postup
Postupem se rozumí postup správce daně vedoucí k základnímu cíli správy daní, tedy ke správnému vyměření a zjištění daně. Správce daně se, na rozdíl od daňového subjektu, musí řídit postupy, které mu vymezuje zákon.
Mezi základní postupy patří:
- vyhledávací činnost,
- vysvětlení,
- místní šetření,
- zajištění věci a její propadnutí,
- postup k odstranění pochybností (POP),
- daňová kontrola
Více informací naleznete v PDF brožuře „Správa daní aneb Jak jednat s finančním úřadem“, kterou si můžete stáhnout ZDE.
Další informace
Odborné články k tématu
Online finanční úřad spuštěn
Stát opět komplikuje zaměstnávání v ČR
Z judikatury: Daň nelze vyměřovat donekonečna, ani když poplatník dosáhne daňovou ztrátu aneb zákaz řetězení daňových ztrát
Online finanční úřad bude pro veřejnost spuštěn 28. února
Omezení provozu na finančních úřadech do konce roku
Změny ve lhůtě pro stanovení daně při vykazování a uplatňování daňové ztráty a posuzování běhu této lhůty
Dovoz zboží beze změny vlastnického práva
Postoupení pohledávky z titulu smluvních sankcí
