Přibývá matek, které začínají podnikat na mateřské dovolené

Publikováno:
31. květen 2018
Autor:
  • Mercedes Wimmerová
Obor:

Podle posledních statistik přibývá žen, které se během mateřské dovolené začínají věnovat podnikání. Většinou zakládají nové e-shopy. Údaje hovoří o tom, že každý šestý e-shop zakládá žena na mateřské dovolené. V současné době je u nás asi 12,5 tisíc e-shopů.

Ženy na mateřské dovolené hledají kontakt s okolím a zároveň profesní uplatnění. Velmi často obchodují s dětským zbožím. Většinou během mateřství totiž narazí na nedostatky, které řeší okolo péče o dítě. Při zakládání e-shopů jim hraje do karet také fakt, že jeho založení je poměrně jednoduchá záležitost. Většina maminek se inspiruje u kamarádek, které e-shop v minulosti založily nebo které se znají s úspěšnými podnikatelkami. Není výjimka, že některé e-shopy zakládají pro své přítelkyně či manželky na mateřské dovolené právě muži. Chtějí, aby se jejich polovičky realizovaly a zůstávaly v kontaktu s okolím.

Nárůst internetových obchodů

Podívejme se ještě na několik statistických údajů za poslední roky. Například v roce 2015 internetové obchody s dětským zbožím tvořily 3 % české e-commerce, na konci roku 2017 to bylo celých 6%.

Kromě obchodů s dětským zbožím zakládají matky obchody zaměřené na kosmetiku, módu a módní doplňky, šperky, sport, hobby, domácí produkty, nebo přírodní produkty spojené s péčí o zdraví.

Nejdřív Muž, potom Ženy

Eva Vašková Čejková začala podnikat už ve dvaceti letech. Říká, že ji nebavilo sedět někde 8 a půl hodiny za stolem, mít hotovou práci a čekat, až „padne“. Založila firmu ConPro. Od roku 2007 vedla sérii lifestylových konferencí Manuál úspěšné ženy (ve zkratce MUŽ), které se konaly pravidelně dvakrát do roka. Nepolevila ani v době, kdy šla na mateřskou dovolenou se synem Františkem. V té době založila firmu Ženy, s.r.o. „Na mateřské přišla změna. Toužila jsem po něčem novém. A tak přišel nápad na projekt pro ženy. Chtěla jsem oslovit velké množství žen různého věku, vytvořit komunitu, kde mohou ženy diskutovat, inspirovat se. Ženy, s.r.o. je aktivní komunita žen, která sama tvoří obsah webu a my se snažíme jim pravidelně nabízet různé příležitosti na zajímavé čtení, testování produktů, soutěže a výhledově bychom chtěly ženám zprostředkovávat i práci.“

  • Rozhovor s Evou Vaškovou Čejkovou si můžete přečíst zde.

Designový diář

Na mateřské dovolená začala podnikat i Hanka. Společně s maminkou Adélou založily e-shop na prodej speciálních diářů Life Designer „Říkáme tomu diář a deník v jednom. Slouží k plánování času, ale prostor věnuje také motivaci, osobnímu rozvoji a nejrůznějším poznámkám. Slouží vlastně jako multifunkční organizér - nabízí například plánování cílů, sledování financí, tipy na zážitky a mnoho dalšího. Diář prodáváme společně s Průvodcem na cestě za svou vizí, který spolu s diářem pomáhají člověku v motivaci k drobným, ale trvalým změnám v životním stylu,“ popisuje diář Adéla a dodává: „Nápad na vlastní diář dostala Hanka, když hledala na českém trhu obdobu diářů, které viděla na YouTube.“

Děti sobě

E-shop s oblečením „babies for baby“ založila Šárka, maminka dnes tříleté dcery Mariany. Říká, že správný překlad jejího obchodu je Děti sobě. „Malé dítě oblečení neunosí a kupování nových je velmi drahé. Párkrát jsem zkusila prodat některé oblečení, ale bylo s tím víc starostí a dopisování, než kdybych ho vyhodila. Dneska mám e-obchod nejen s oblečením, ale i s hračkami a domácím zbožím. Nebylo to úplně jednoduché, ale ani moc těžké. Manžel založil webové stránky a e-shop, musela jsem si zařídit různá osvědčení, potvrzení a certifikáty, což také trvalo nějakou dobu. Využila jsem shopter.cz, založila jsem startovací Crowdfundingovou kampaň na startovac.cz. Dneska už mi obchod běží normálně a jsem spokojená.

Autor: Mercedes Wimmerová