EET po půl roce: 30 tisíc kontrol

Publikováno:
29. květen 2017
Autor:
  • Fučík & partneři
Obor:

Od zahájení provozu EET proběhlo 30 tisíc kontrol a podnikatelé vydali přes miliardu a čtvrt účtenek. Do systému je podle údajů Finanční správy zapojeno téměř 150 tisíc podnikatelů. Za uplynulý půlrok vydali zákazníkům 1,35 miliardy účtenek. Podle nejnovějších údajů provedla finanční správa více než 30 tisíc kontrol, při kterých odhalila 4833 nedostatků. Z toho ve 2342 případech šlo o nevystavení účtenky, v 1186 případech o nezaslání údajů do systému EET. Celkem u 640 případů se jednalo o neumístění informačního oznámení o evidenci tržeb a v 618 případech o neplnění oznamovací povinnosti. Na místě udělili úředníci finanční správy 347 pokut za 2,1 milionu korun. Ve 3396 případech byla věc předána k zahájení správního řízení. Do poloviny května v nich bylo rozhodnuto o devíti pokutách za 124 000 korun.

Za celou dobu fungování EET nezaznamenala finanční správa výrazné výpadky systému. Bezproblémový chod hlásí i někteří obchodníci.

Podle provozního ředitele prodejce pokladních systémů Storyous Petra Filipce si po půl roce většina podnikatelů na EET v gastru zvykla. „Část z nich to dokonce přijala jako výzvu a své podniky díky využívání dat z moderních pokladen dále rozvíjí, většina však evidenci bere nadále jako nutné zlo,“ uvedl pro server aktualne.cz.

Zároveň upozornil, že se objevují stížnosti na některé pokladní systémy, které po půl roce v ostrém provozu vypovídají službu. „Roste však i počet přeběhlíků. Pokladnu pravděpodobně změnil již každý desátý,“ uvedl. Navíc podle Filipce provozovatelé gastrozařízení začínají hledat nová řešení, přičemž cena již není hlavní rozhodovací faktor.

Zavedení EET pro obchodníky vyvolalo bouřlivou kritiku, že kvůli EET zanikne řada především venkovských obchodů. Podle předsedy Asociace českého tradičního obchodu Zdeňka Juračky to ovšem není kvůli EET: „Od našich obchodníků máme zpětnou vazbu takovou, že od spuštění EET v maloobchodě došlo k minimálnímu úbytku prodejen. Prodejny, které skončily v důsledku EET, evidujeme v řádu nižších desítek. Mnoho prodejen také pouze změnilo IČO. Několik set prodejen s potravinami, zejména těch nejmenších, však končí z důvodů mnohem závažnějších, jako je například ekonomická neudržitelnost v malých obcích, což přímo souvisí s nekalými obchodními praktikami konkurence, včetně používání podnákupních a podnákladových cen“.

EET odstartovala loni 1. prosince v restauracích a ubytovacích zařízeních. Od začátku letošního března pokračovala také pro podnikatele ve velkoobchodu a maloobchodu. Třetí fáze je naplánována na 1. březen 2018. Týkat se bude stánkového prodeje občerstvení bez zázemí pro hosty ve formě stolů a židlí, stejně jako prodeje na farmářských trzích nebo služeb účetních, advokátů a lékařů. Od června 2018 se do systému zapojí také vybraní řemeslníci či další služby.

Ministerstvo financí nedávno odmítlo požadavek Asociace českého tradičního obchodu, aby nejmenší obchody s jedním pokladním místem mohly získat od státu 10 000 korun jako kompenzaci nákladů za zavedení elektronické evidence tržeb. V současnosti je sleva 5000 korun. Ministerstvo zároveň uvažuje, že se startem třetí a čtvrté fáze elektronické evidence tržeb dočasně zprostí nevidomé a slabozraké podnikatele z povinnosti evidovat tržby.

Autor: Fučík & partneři