Digitální daň

Publikováno:
23. březen 2018
Autor:
  • Tomáš Plešingr
Obor:

Evropská komise se koncem loňského roku shodla na nutnosti řešení zdanění tzv. digitální ekonomiky. V současnosti se projednává návrh na zavedení daně z obratu ve výši 3 % pro velké internetové firmy, které mají významné příjmy v digitální oblasti v rámci Evropské unie. Daň by byla stanovena na základě toho, kde se nacházejí jejich uživatelé.

Záměrem návrhu je, aby firmy danily digitální zisky v zemích, kde tyto zisky vytvořily, a ne tam, kde mají sídlo (fyzickou přítomnost), jako je to nyní. Daň by se měla týkat společností jako je například Twitter, Amazon, Facebook, Airbnb nebo Uber, které mají příjmy z online reklamy, vybírají poplatky za aplikace, nebo vydělávají na prodeji osobních dat třetím stranám. Daň by se měla týkat také digitálních platforem, které umožňují uživatelům mezi sebou vzájemně poskytovat za úplatu služby a zboží.

Nová pravidla by se měla vztahovat na společnosti s ročním celosvětovým obratem vyšším než 750 milionů EUR a ročními "zdanitelnými" příjmy z poskytování digitálních služeb v EU nad 50 milionů EUR. Plánovaná daň z obratu by nicméně představovala pouze krátkodobé řešení. EU současně připravuje komplexnější a dlouhodobější řešení, které se zaměřuje zejména na definování digitální stálé provozovny.

 Jakýkoli návrh v této oblasti však musí být nejprve jednomyslně schválen všemi státy EU.

Autor: Tomáš Plešingr